هدایتخواه تاکید کرد:
شفاف نبودن منابع مالی تبلیغات انتخاباتی از خلا‌ء‌های جدی قانونی
یک عضو فراکسیون انقلاب اسلامی با اشاره به رد فوریت‌های طرح شفاف‌سازی هزینه‌ های تبلیغاتی کاندیداها در مجلس،خاطرنشان کرد:در این زمینه طرح مذکور صراحت‌ها و شفافیت‌هایی داشت،لذا اگر فوریت‌های آن تصویب می‌شد و در مجلس سریعا مورد بررسی قرار می‌گرفت.

ستارهدایت خواه با اشاره به اینکه یکی ازخلا‌ء‌های جدی قانونی در بحث انتخابات،شفاف نبودن منابع مالی تبلیغات انتخاباتی و چگونگی این تبلیغات است،به ایسنا گفت: نیازمند هستیم تا از لحاظ قانونی اقداماتی صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه اعمال دقت و نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد:در واقع اگر براساس فرمایش مقام معظم رهبری، لازم است کسانی که وابسته به منابع قدرت و ثروت هستند در مجلس حضور نیابند، یا کسانی با اتکاء به ثروت خود نتوانند در مجلس راه پیدا کنند، یا اگر قرار است مردم در انتخابات تطمیع نشوند و نیز به اتکاء منابع مالی در روند انتخابات اخلال ایجاد نشود، در این مساله یک ضرورت جدی وجود دارد و آن رفع خلاء شفاف سازی در هزینه‌های انتخاباتی است.

این عضو اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد:خلاء هم از لحاظ اقدامات نظارتی که معمولا اعمال نمی‌شود و هم از لحاظ ملاک‌های قانونی که نیاز به شفافیت است، وجود دارد، البته به این معنا نیست که در قانون چنین موضوعی مطرح نشده اما شاید شفافیت و صراحت کامل را در این زمینه نداشته باشد.

هدایت‌خواه افزود:معتقدم در قانون مواردی وجود دارد که می‌تواند مورد استناد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی قرار بگیرد که از این گونه مسائل جلوگیری شود.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:این یک واقعیت تلخ است که کسانی صرفا با اتکاء به ثروت خود می‌خواهند در مجلس راه پیدا کنند و البته معلوم است که کسی که به اتکاء پول و ثروت و یا تطمیع‌ها در مجلس راه پیدا می‌کند، در آینده قصد دارد از این جایگاه سوءاستفاده کند.

هدایت خواه خاطرنشان کرد: بنابراین شورای نگهبان باید توجه داشته باشد که یک نماینده مجلسی که در طول ۴۸ ماه نمایندگی حداکثر مبلغی که دریافت می‌کند حدود ۱۵۰ میلیون تومان است، به چه انگیزه‌ای گاهی ۸۰۰ -۹۰۰ میلیون و یا یک میلیارد تومان و گاهی بیشتر هزینه می‌کند؟ آیا کسی که یک میلیارد تومان هزینه می‌کند دنبال این نیست که چند میلیارد تومان بدست آورد؟ بنابراین معلوم است که چنین کسی از هم اکنون به دنبال سوء استفاده بوده و اساسا صلاحیت ورود به مجلس را ندارد.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان یکی از ملاک‌هایی که در حال حاضر باید در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها باید مورد توجه قرار دهد، این است که کسانی که سابقه ورود به فعالیت‌های انتخاباتی داشته‌اند را مورد بررسی قرار دهد که این افراد در دوره‌هایی که کاندیدا‌ بوده‌اند، چه میزان هزینه کرده‌اند.

این عضو اصولگرای مجلس در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت:کسی که هزینه‌های انتخاباتی غیرمعمول داشته باشد، صلاحیت ورود به مجلس را نداشته و نیازمند اقدام نظارتی جدی از سوی شورای نگهبان است.

خانه ملت
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا